Дислексията засяга между 4-10% от популация в световен мащаб и представлява едно от най-честите специфични учебни нарушения. 

Въпреки че тя не е резултат от ниска интелигентност или липса на възможности за учене, ранното разпознаване на симптомите и навременната намеса са от решаващо значение за успешното справяне с предизвикателствата в училище и живота.

Какво е дислексия?

Дислексията е естествена вариация в начина, по който мозъкът обработва езика и информацията, вид невродивергентно състояние, обясняват от National Center on Improving Literacy. 

Снимка: iStock

 Тя се характеризира с трайни трудности в четенето и правописа, дори когато детето има възможности за учене и се е опитва усърдно да се научи. Важно е да се подчертае, че дислексията не е интелектуална недостатъчност, много хора с дислексия имат средна или дори над средната интелигентност.

Съвременните изследвания с магнитен резонанс показват, че в мозъка на хората с дислексия съществуват измерими разлики, които се вярва, че са налице още от раждането. Тези разлики засягат основно областите в лявото полукълбо, отговорни за писмения език и обработката на звуците в думите.

Дислексията е състояние, което продължава през целия живот, но с подходяща подкрепа и стратегии децата могат да постигнат значителен прогрес в ученето си.

Ранни симптоми на дислексия в предучилищна възраст

Преди детето да започне училище, могат да се забележат някои ранни признаци на дислексия. Родителите трябва да обърнат внимание, ако детето им, пише Raising Children.

Език и говор:

  • Развива говора си по-бавно от връстниците си.
  • Не произнася думите, както се очаква за възрастта му.
  • Има трудности с играта със звуци в думите, например не може да римува думи като "кот", "пот" и "бот"
  • Трудно запомня детски песнички и стихчета.
  • Има проблеми с повтарянето на дълги думи и изречения.

Памет и организация:

  • Трудно научава последователности, като числата или дните от седмицата.
  • Не е сигурно в разликата между букви и цифри.
  • Бавно свързва буквите с техните звуци.

Симптоми на дислексия в училищна възраст 

Когато детето започне училище и се включи в по-формално обучение по четене и писане, симптомите на дислексията стават по-очевидни, обяснват British Dyslexia Association: 

Четене и правопис

Училищните деца може да имат дислексия, ако:

  • Имат по-големи трудности с четенето и правописа, отколкото се очаква за възрастта им.
  • Се опитват да познаят и запомнят думи, вместо да ги изговарят звук по звук.
  • Трудно запомнят думи, дори след многократно четене и/или писане.
  • Имат трудности с разпознаването на отделни звуци в думите.
  • Не могат да съчетават звуковете, за да образуват думи.

Писане и почерк

При писането могат да се наблюдават:

  • Лошо качество на писмената работа в сравнение с устните способности.
  • Много зачерквания и многократни опити за писане на една дума.
  • Бъркане на букви, които изглеждат сходно.
  • Лош почерк с много "обърнати" букви.
  • Правописни грешки от типа анаграми.

Разбиране, памет и други умения

Децата с дислексия често показват:

  • Неспособност да следват инструкции с няколко стъпки.
  • Трудности с разбирането на направления - бъркат горе и долу, ляво и дясно.
  • Проблеми с научаването на таблицата за умножение.
  • Трудности с концентрацията и седенето мирно.
  • Дезорганизираност и често забравяне.

Поведение и емоционално състояние

Важно е да се отбележи, че децата с дислексия могат да развият и вторични проблеми:

Снимка: iStock

  • Избягване на четене или нежелание да четат.
  • Фрустрация и гняв.
  • Предизвикателно поведение в училище или вкъщи.
  • Тревожност.
  • Ниска самооценка и възприемане на себе си като "глупави" или "различни".

Симптоми при по-големи деца и тийнейджъри

При някои деца дислексията не се диагностицира до юношеската възраст. В този период симптомите могат да включват:

  • Четене без скорост, плавност и ритъм.
  • Предпочитане да слушат други да четат вместо сами.
  • Лоши правописни умения, които може да прикриват с нечетим почерк.
  • Беден речник при писане.
  • Трудности с планирането и писането на есета или доклади.
  • Избягване на конкретни предмети или задачи.

Разграничение от други проблеми

Важно е да се прави разлика между дислексията и други състояния, които могат да повлияят на ученето:

Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD):

  • При ADHD основният проблем е с концентрацията и импулсивността.
  • При дислексия проблемът е специфично с обработката на езика.
  • И двете състояния могат да съществуват едновременно.

Липса на концентрация поради други причини:

  • Емоционални проблеми, стрес в семейството.
  • Проблеми със слуха или зрението.
  • Неподходяща учебна среда.

Общи учебни трудности:

  • При дислексия се наблюдава ясно изразен профил:  области на силни способности наред с области на слабости
  • Специфичните трудности с четенето и правописа са непропорционални спрямо общите интелектуални способности

Кога да потърсим помощ?

Ранната диагностика на дислексията е изключително важна. Колкото по-рано се диагностицира детето, толкова по-рано може да получи подкрепа за четене, правопис и учене по начини, които работят за него.

Снимка: iStock

Кога да се обърнем към специалист:

В предучилищна възраст:

  • Ако детето показва няколко от описаните ранни признаци.
  • При наличие на семейна история на дислексия или трудности с четенето.
  • Ако забавянето в речевото развитие продължава след 4-годишна възраст.

В училищна възраст:

  • Ако детето показва значителни трудности с четенето и правописа въпреки добрите възможности за учене.
  • При наличие на клъстер от симптоми, които се задържат във времето.
  • Ако детето започва да избягва учебни дейности или показва емоционални проблеми свързани с ученето.

Към кого да се обърнем:

Можете да започнете като говорите с:

  • Учителя на детето или специалния педагог в училището.
  • Детския лекар или педиатър.
  • Логопед.
  • Детски психолог.

Тези специалисти могат да ви насочат към подходящи услуги и подкрепа и да помогнат на детето ви да получи формална оценка.

Диагностичният процес:

Формалната оценка за дислексия може да се направи след като детето навърши 6-7 години. По-малките деца, които са в риск от дислексия, могат да бъдат включени в специални програми за четене преди формалната диагностика.

Диагностиката обикновено включва:

  • Тестове за четене и правопис
  • Оценка на фонологичните умения
  • Тестове за паметта и обработката на информация
  • Изключване на други възможни причини за трудностите

Важността на ранната намеса

Ранното разпознаване и намеса са ключови за успеха на децата с дислексия. Изследванията показват, че интензивното обучение в ранна възраст може значително да подобри резултатите.

Ползи от ранната диагностика:

  • Възможност за специализирано обучение по мултисензорни методи
  • Предотвратяване на вторични емоционални проблеми
  • По-добри академични резултати в дългосрочен план
  • Повишаване на самооценката и мотивацията за учене

Подходи за лечение:

  • Мултисензорно обучение, което включва зрение, слух и осезание едновременно
  • Фонетични програми за обучение
  • Индивидуализирани стратегии за четене и писане
  • Технологична подкрепа и адаптации

Дислексията е често срещано състояние, което засяга значителна част от детската популация. Въпреки че тя представлява предизвикателство, с правилното разпознаване, диагностика и подкрепа, децата с дислексия могат да постигнат академичен успех и да развият силните си страни.

Ключът е в ранното разпознаване на симптомите и навременното търсене на професионална помощ. Родителите играят решаваща роля в този процес - тяхното внимание към ранните признаци и готовността да потърсят помощ могат да направят огромна разлика в живота на детето.

Важно е да се помни, че всяко дете се учи по различен начин и с различна скорост. При подозрение за дислексия не се колебайте да се обърнете към специалисти. Ранната намеса е инвестиция в бъдещето на вашето дете, която ще му помогне да развие увереност в себе си и да постигне пълния си потенциал.

-------------------------------

Често задавани въпроси за дислексията

1.Какво е дислексията?

Дислексията е специфично затруднение в ученето, което засяга способността за четене. Мозъкът на хората с дислексия разчита повече на дясното полукълбо и фронталния лоб, отколкото мозъка на тези без дислексия. Когато дислексиците четат дадена дума, тя преминава по по-сложен път през мозъка им и може временно да „заседне“ във фронталния лоб. Тази невробиологична особеност води до затруднения в четенето, трудности при точното и бързо разпознаване на думи, затруднения в правописа и затруднени умения за декодиране. 

Тези трудности не са свързани с липса на интелигентност или мотивация. Дислексията е неврологично обусловена, мозъкът на хората с дислексия обработва езика по различен начин.

2. Какви са основните симптоми на дислексията?

Симптомите могат да варират в зависимост от възрастта. При по-малките деца те включват:

  • Трудности при научаването на буквите от азбуката и звуковете, които те издават.
  • Проблеми с римуването.
  • Забавено развитие на речта.

При по-големи деца и възрастни симптомите могат да са:

  • Бавно и неточно четене.
  • Затруднения в правописа (често правят грешки при писане).
  • Лош почерк.
  • Трудности при организиране на мислите си в писмен вид.
  • Затруднения при запомнянето на факти и последователности.

3. Как се диагностицира дислексията?

Диагнозата се поставя от специалисти като детски психолог, логопед или специалист по образователни нужди. Тя включва цялостна оценка на уменията за четене, писане и езикова обработка. Тези тестове помагат да се изключи, че затрудненията не се дължат на други фактори като проблеми със зрението или слуха.

4. Може ли дислексията да се излекува?

Не, дислексията не е болест и не може да бъде „излекувана“. Тя е постоянно състояние, но с правилна подкрепа и специализирани методи на обучение, хората с дислексия могат успешно да развият умения за четене и писане. Ключово е ранното диагностициране и започването на терапия.

5. Какви са най-ефективните методи за обучение на хора с дислексия?

Ефективните методи са мултисензорни, структурирани и последователни. Те често включват използването на множество сетива (зрение, слух, допир) едновременно, за да се помогне на мозъка да създаде по-здрави връзки между буквите и техните звуци. Примери за такива методи са:

  • Ортън-Джилингам (Orton-Gillingham): Този подход е структуриран и директен, като се фокусира върху фонетиката и правилата на езика.
  • Четене на глас с подкрепа: Използване на аудио книги или специални компютърни програми, които подчертават текста по време на четене.
  • Използване на технологии: Софтуер за преобразуване на текст в реч и обратно, както и инструменти за проверка на правописа.

6. Има ли връзка между дислексията и интелигентността?

Няма връзка. Дислексията не е свързана с интелигентността. Много хора с дислексия са изключително интелигентни и успешни в области, които не изискват силно развити умения за четене, като изкуство, дизайн, инженерство или предприемачество. Те често имат силно развито образно мислене и способности за решаване на проблеми.

7. Могат ли възрастните да развият дислексия?

Не. Дислексията е състояние, с което се ражда човек. Въпреки това, симптомите може да не бъдат забелязани до зряла възраст, особено ако човек е успял да компенсира своите трудности като дете. Диагностицирането в зряла възраст може да помогне за разбирането на проблемите, които са съществували през целия живот, и да предостави подходящи стратегии за справяне.

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет. При въпроси относно вашето здраве, медицинско състояние или лечение, задължително се консултирайте с медицински специалист.