Постъпването в болница може може да бъде притеснително и стресиращо изживяване, било то за планово за лечение или спешен прием при неочаквана ситуация.
С цел избягване на всякакви неясноти, неудобства или неприятни моменти, е от съществено значение пациентите да са добре запознати с правата и задълженията си. Това знание не само предпазва от недоразумения, но и помага за по-спокойно и уверено преминаване през болничния престой.
Здравната система в България осигурява възможност част от разходите за лечение да се покриват от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), но има случаи, в които пациентът трябва сам да заплати определени услуги или консумативи.
„Информираността на пациента е ключова за правилното упражняване на неговите права в болничното заведение. Пациентите трябва да знаят какво се покрива от Касата и кога биха могли да имат допълнителни разходи“, обяснява Румен Минчев, главен експерт в НЗОК.
Инициативата „НЗОК за теб“ предостави ясна, подробна и практическа информация, която подготвя пациантите за целия процес, от постъпването до изписването, както и за възможностите за подаване на жалби при нарушаване на правата на им.
Необходими документи при планов и спешен прием
При планово постъпване в болница пациентът трябва да представи направление за хоспитализация (Бл. МЗ-НЗОК №7), издадено от личния му лекар или от специалист.
Към направлението задължително се прилага и амбулаторен лист. От август 2022 година тези документи се издават електронно, като пациентът може да поиска и хартиено копие. Препоръчително е да носите стари епикризи, болнични листове, резултати от лабораторни и образни изследвания, които могат да помогнат за по-бърза и точна диагностика.
„Много би улеснило приема, ако пациентът представи и епикризи от предишни хоспитализации, болнични листове или други документи, свързани със съпътстващи заболявания,“ обяснява Минчев.
При спешен прием не се изискват направления или медицински документи, като единственият необходим документ е документ за самоличност.
Клинична пътека: Какво трябва да знаем
Клиничната пътека, по която се осъществява приемът, има само предварителен и ориентировъчен характер.
„Важно е пациентите да знаят, че лечението може да се осъществи по друга пътека от първоначалната, в зависимост от поставената в хода на лечението диагноза,“ подчертава Минчев.
Необходими изследвания при постъпване
При планово постъпване е добре пациентът да разполага с актуални изследвания. „Лабораторните изследвания имат давност 7 дни, а образните изследвания – до 1 месец“, напомня експертът. При липса на предварителни изследвания те се извършват на място в болницата, като част от клиничната пътека и са включени в нейната цена.
„Всички изследвания, ако не са били направени предварително, се извършват в рамките на клиничната пътека в самото лечебно заведение“, допълва Минчев.
Консултация с анестезиолог
Ако предстои оперативна интервенция, се извършва задължителна предоперативна анестезиологична консултация. Тя включва разпит за алергии, съпътстващи заболявания и евентуални рискови фактори за упойката.
„Тази консултация е изцяло включена в цената на клиничната пътека и пациентът не трябва да доплаща за нея,“обяснява Минчев.
Избор на екип и допълнителни услуги
Изборът на екип или конкретен лекар е право на пациента и не е задължителен. Това желание се заявява изрично и писмено чрез подписване на специална декларация.
Таксите за избор на екип са фиксирани в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ. „Пациентът трябва да бъде информиран за размера на таксите и да потвърди доброволно, че желае да ползва тази услуга,“ обяснява Минчев.
Плащане за консумативи и медицински изделия
Минчев уточнява, че „не всички медицински изделия и консумативи се покриват от НЗОК“. Ако изделието не е покрито, болницата има право да поиска от пациента да заплати съответната сума. В такъв случай лечебното заведение трябва да предостави фактура и касов бон.
„Медицинските изделия се заплащат на цената, на която лечебното заведение ги е закупило. Ако НЗОК покрива частично изделието, пациентът заплаща разликата“, допълва експертът.
Информираност за цените
Болничните заведения са длъжни да публикуват ценоразписите си на видно място, в повечето случаи това е уебсайта на здравното заведение. Минчев обръща внимание, че пациентите имат право да се запознаят предварително с цените на всички платени услуги и консумативи. Липсата на такава информация е нарушение на правата им.
Допълнителни прегледи по време на болничен престой
По време на престоя, ако се наложи консултация с лекар от друго отделение, пациентът не трябва да заплаща за това и не е необходимо направление. Консултацията се организира вътрешно от болничното заведение.
Изписване преди минималния срок на клиничната пътека
Пациент може да бъде изписан преди изтичането на минималния срок на престой по клиничната пътека при три условия: когато пътеката позволява кратък престой, когато за поне 12 часа са изпълнени всички диагностични и лечебни процедури и когато лекар установи, че няма медицински риск от изписването.
Документи при изписване
При изписване на пациента се предоставят три екземпляра на епикризата, които трябва да се подпишат. В епикризата са описани всички манипулации, изследвания, интервенции и препоръки за последващи грижи. „При желание пациентът може да поиска допълнителни копия на дигитален носител на всички направени изследвания,“ добавя Минчев.
Контролни прегледи след изписване
След изписването пациентът има право на до два контролни прегледа в рамките на 30 дни, които се извършват в същата болница без необходимост от ново направление и без допълнително заплащане. Тези прегледи трябва да са вписани в епикризата.
Жалби и защита на права
Ако пациентът смята, че правата му са нарушени, той може да подаде жалба до Районната здравноосигурителна каса, Министерството на здравеопазването или Изпълнителната агенция „Медицински надзор“.
Необходимо е към жалбата да се приложат документи като епикриза, финансови документи и резултати от изследвания.
С познаване на процеса и добрата подготовка пациентът може да премине през болничния престой по-уверено и спокойно. Вашите права са важни, знайте ги, използвайте ги разумно и не се колебайте да ги защитавате, когато е необходимо.
Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет. При въпроси относно вашето здраве, медицинско състояние или лечение, задължително се консултирайте с медицински специалист.