Яжте 5 порции плодове и зеленчуци на ден, това правило познаваме добре. Но ново изследване установява, че не всички плодове и зеленчуци са еднакво ефективни за намаляване на риска от сърдечно-съдови заболявания. Ключът се крие в специфична група растителни съединения, наречени флаваноли и повечето от хора хронично страдат от техния недостиг.

Какво са флаванолите и защо са важни за сърцето?

Флаванолите са вид растителни съединения с мощни антиоксидантни и противовъзпалителни свойства. Намират се в разнообразни храни, като плодове, зеленчуци, какао, бобови култури, червено вино и чай.

Снимка: Canva

Досегашните изследвания показват, че флаванолите могат:

  • да пазят кръвоносните съдове и да поддържат тяхната здравина и еластичност;
  • да намаляват риска от сърдечно-съдови заболявания и определени видове ра;
  • да подобряват когнитивните функции и да действат като антиейдж храни за мозъка.

 

 

Само 1 от 5 души приема достатъчно флаваноли

Според проучване, публикувано в научното списание Food & Function, изследователи анализирали хранителните навици на над 30 000 участници от САЩ и Великобритания чрез биомаркерни измервания.

Резултатите са красноречиви: по-малко от един на всеки пет души достига препоръчания дневен прием на флаваноли, необходим за намаляване на риска от сърдечно-съдови заболявания, дори сред хората, спазващи правилото за 5 порции плодове и зеленчуци.

„Сърдечните заболявания са една от основните причини за болест и смърт и затова е важно да идентифицираме начини за намаляване на риска", коментира проф. Гунтер Кюнле, PhD, от Университета на Рединг в Обединеното кралство, старши автор на изследването.

 

 

Американската академия по хранене и диететика препоръчва 400–600 мг флаваноли на ден. Средният прием в Обединеното кралство е около 250 мг, а над половината от населението консумира по-малко от 150 мг дневно.

Не всички „5 порции" са еднакви

Проф. Кюнле подчертава важен нюанс в диетата при сърдечно-съдови заболявания, че здравният ефект може да се подобри значително, ако съзнателно избирате храни, богати на специфични съединения.

Снимка: Canva

„Докато препоръката за „5 порции на ден" е важно послание за общественото здраве, може да има полза от насърчаване на по-разнообразен избор и акцент върху храни, богати на конкретни съединения", категоричен е той.

Д-р Чън-Хан Чен, интервенционален кардиолог и медицински директор на Structural Heart Program в MemorialCare Saddleback Medical Center (Калифорния), добавя: „Плодовете и зеленчуците съдържат много други ценни компоненти освен флаваноли, витамини, минерали и фибри. Препоръчвам да се ядат възможно повече плодове и зеленчуци за поддържане на здраво сърце."

Кои са най-богатите източници на флаваноли?

Монике Ричард, регистриран диетолог-нутриционист, посочва следните топ източници на флаваноли:

  • Ябълки с кожата, не белете ябълките, тъй като флаванолите се концентрират в кората
  •  Боровинки, къпини и грозде
  • Круши (с кожата)
  • Зелен и черен чай, зеленият чай за кръвоносните съдове е особено ценен
  • Черен шоколад (минимум 70% какао) и сурово какао
  • Бобови култури (особено фасул тип „фава")

 

 

Как да увеличите на дневния прием на флаваноли

Диетологът Ричард предлага лесни стратегии, приложими всеки ден:

  1. Оставяйте кожата на ябълките и крушите след добро измиване
  2. Пийте 2-3 чаши зелен или черен чай дневно, горещ или студен
  3. Добавяйте боровинки и къпини към салати, смутита и кисело мляко
  4. Замразявайте грозде и го хапвайте вместо сладки закуски
  5. Добавяйте магданоз, риган, кейл и лук към маринати и сосове

Снимка: Canva

„Целта не е да се фокусираме върху един хранителен елемент. Целта е да създаваме, наслаждаваме се и да савъруваме цветни, разнообразни, богати на растения ястия и напитки", обобщава Ричард.

Правилото „5 порции плодове и зеленчуци на ден" остава валидно и важно за превенция на инфаркт и общото здраве. Новото изследване обаче добавя съществено уточнение, че изборът на конкретни плодове и зеленчуци с високо съдържание на флаваноли може значително да повиши защитата срещу сърдечно-съдови заболявания.

Една ябълка, шепа боровинки, чаша зелен чай и малко тъмен шоколад на ден, това е достатъчно добро начало за по-здраво сърце.

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет. При въпроси относно вашето здраве, медицинско състояние или лечение, задължително се консултирайте с медицински специалист.

------------------------------------------

Източници

 

  1. Колект от автори. „5 на ден: Кои плодове и зеленчуци са най-добри за здравето на сърцето и защо?" Medical News Today.
  2. Многоцентрово проучване: Флаванолите и тяхното въздействие върху сърдечно-съдовата смъртност (COSMOS изпитване). PubMed / National Library of Medicine.

  3. Д-р Чън-Хан Чен, профил на специалиста, Интервенционална кардиология, MemorialCare Saddleback Medical Center.

  4. Монике Ричард, MS, RDN, LDN, регистриран диетолог-нутриционист, основател на Nutrition-In-Sight. 

  5. Проучване за биомаркерен анализ на флаваноли при над 30 000 участници. PubMed / National Library of Medicine.