Времето на наказанията като основен инструмент за възпитание отминават. Съвременните изследвания на мозъка разкриват защо традиционните методи не само са неефективни, но понякога могат да бъдат и вредни за развитието на детето.

В продължение на десетилетия родителите са възпитавали децата си, следвайки принципите на бихевиориста Б.Ф. Скинър от 20-ти век. Неговите експерименти с плъхове водят до популярния подход за награди за добро поведение и наказания за лошо, пише The Conversation.

„Много от старомодните подходи към възпитанието, базирани на остарели поведенчески модели, не са ефективни и не представляват най-добра практика, особено за най-уязвимите деца“, обяснява д-р Нанси Л. Уивър, поведенчески учен и професор по обществено здраве.

Защо наказанията всъщност не работят

Най-новите изследвания в невронауката разкриват защо традиционните наказания не само са неефективни, но могат да бъдат и контрапродуктивни:

Снимка: Canva

Наказанието блокира ученето: Когато дете е наказано или заплашено, мозъкът му влиза в режим на оцеляване. В този момент областта, отговорна за учене и разсъждение (префронталният кортекс), буквално се "изключва". Дете в състояние на стрес не може да усвои урока, който родителят се опитва да му преподаде.

Засилва негативното поведение: Парадоксално, наказанията могат да засилят точно поведението, което искаме да спрем. Когато дете е стресирано от наказание, то е по-склонно да повтори проблемното поведение, защото стресът нарушава способността му за самоконтрол.

Увреждат връзката родител-дете: Честите наказания създават усещане за несигурност у детето. Вместо да се научи да регулира поведението си, то започва да се страхува от родителя, което подкопава доверието и комуникацията.

Науката за детския мозък променя всичко

Последните две десетилетия носят нови открития в невронауката, които обясняват защо традиционните методи са проблематични:

Незрялата нервна система на детето: Когато детето се чувства застрашено или стресирано, неговата нервна система активира "реакцията за борба или бягство". В тези моменти:

  • Сърцето бие по-бързо
  • Дланите се изпотяват
  • Вниманието се стеснява
  • Префронталният кортекс (отговорен за рационалното мислене) се "изключва"

Ключовата разлика при децата: За разлика от възрастните, които обикновено могат да регулират нервната си система, детето има както незряла нервна система, така и неразвит префронтален кортекс. Това означава, че детето може да удари приятеля си с играчка не от злоба, а защото не може да се справи със страшните чувства от изолация.

Снимка: Canva

Новият подход: Любопитство вместо наказание

Съвременните експерти се съгласяват, че показването на любопитство към чувствата, поведението и реакциите на детето е ключът към ефективното възпитание.

Практически стъпки при трудни моменти:

  • Запазете спокойствие - Дълбокото дишане сигнализира на вашата нервна система да се успокои, което помага да се "синхронизирате" с разтревоженото дете.
  • Останете близо - Близостта дава на детето подкрепата, от която се нуждае, за да преодолее трудната емоция
  • Поддържайте границите - Без да отстъпвате на капризите, помагате на детето да се научи да понася гнева и разочарованието с ваша подкрепа
  • Размишлявайте върху обстоятелствата - След като всички са се успокоили, обсъдете преживяването и обърнете внимание на обстоятелствата:  дали детето е било гладно, уморено или разстроено от нещо друго.

Вместо да отмените следобедната разходка в парка, когато детето е изпаднало в изтерия за бонбони в магазина, опитайте по-ефективния подход:

  • Дишайте дълбоко и направете пауза
  • Останете близо до него и валидирайте чувствата на детето
  • Не купувайте бонбоните, но обяснете защо
  • По-късно обсъдете какво се е случило

Снимка: Canva

Дългосрочните ползи за възпитанието на децата

Възпитанието с разбиране за развиващия се детски мозък е много по-ефективно при:

  • Формирането на поведението на децата
  • Стимулирането на емоционалния растеж
  • Изграждането на по-силни отношения родител-дете

Тези здрави взаимоотношения са изключително защитаващи за психичното здраве на детето в бъдеще.

Науката ясно показва, че наказанието на дете за истерия или "лошо поведение" прилича на четене на лекция на човек със сърдечен удар за това да яде по-малко захар. Времето е да преосмислим подхода си към възпитанието, базирайки го на съвременните научни познания за детския мозък.

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет. При въпроси относно вашето здраве, медицинско състояние или лечение, задължително се консултирайте с медицински специалист.