Менталното здраве е незаменим компонент от превръщането на всяко дете в отговорна и емоционално стабилна личност.
Възможно е то да бъде подобрено с помощта на различни методи, един от които е менталната аритметика.
Какво всъщност се крие зад бързите математически действия и как да подкрепим менталното израстване на детето дискутираме с днешния ни гост в „Подкаст за здраве“.
Коя е Радостина Георгиева?
Тя е сертифициран психолог и консултант по междуличностни и групови взаимоотношения. Радостина Георгиева е и детски психолог.
От какво се състои менталното здраве?
„То включва три основни компонента – психологическо, емоционално и социално благополучие“, казва Радостина Георгиева в „Подкаст за здраве“. „Важно е децата да разпознават и да успяват да владеят своите емоции“, добавя тя. Според нея не трябва да се пренебрегва и значението на тяхното обкръжение и по-точно – на подкрепящата ги среда както у дома, така и извън него.
Съществен фактор, допринасящ за менталното развитие на детето, е качественото и пълноценно време, прекарано заедно с родителите. За съжаление, често улисани в ежедневните задачи, пренебрегваме ролята на този толкова важен компонент.
Признаци, които насочват към проблеми в менталното здраве на децата са:
- затваряне в себе си;
- проява на агресия;
- липса на очен контакт;
- нежелание за общуване;
- нежелание за контакт с връстниците;
- липса на желание за игра на открито;
- липса на потребност да се храни и др.
В тези случаи е препоръчителна консултацията със специалист.
Каква е ролята на менталната аритметика в развитието на децата?
Менталната аритметика и специфичното сметало, което тя използва – абакус, все още са популярни в много държави и са заложени в масовото образование. Една от тези страни е Китай.
Според Радостина Георгиева ключов за поддържането на вниманието на децата към материята е подходът на учителя. Често ученето се осъществява чрез различни форми на игра. По време на процеса детето придобива увереността, която му е необходима, за да продължи напред.
На помощ в скоростното смятане идват и различни онлайн платформи, използвани с образователна цел. По време на занятията децата работят и с двете си ръце. По този начин те стимулират работата на всяко от двете полукълба в мозъка.
Формулите, които децата научават, подпомагат както краткосрочната, така и дългосрочната им памет.
Как да разберем, че детето предпочита дигиталния свят пред реалния и използва прекомерно електронните устройства?
„Неизбежно е да запознаем децата си с технологиите, да ги въвлечем в този свят, но колкото по-късно настъпи този процес, толкова по-добре за децата“, казва Радостина Георгиева. „Когато детето стане по-изнервено – това е първият признак, който крещи, че трябва екранът да се спре. Има деца, които стават изключително изнервени и такива, които се затварят в себе си“, коментира проблема тя.
При наличие на подобни признаци, родителите трябва да ограничат или дори категорично да спрат употребата на дигиталните устройства. Понякога това се превръща в истинско предизвикателство, особено когато родителят активно използва своя смартфон пред детето.
„Откъсването“ от екрана изисква време и замяна с различни полезни активности като разходки, спорт и разговори. Ако родителят посвети времето си на повече пълноценни съвместни занимания заедно с детето, той получава много възможности да го опознае и да подпомогне развитието му в областите, в които то се чувства наистина силно.
Така процесът се превръща в нещо повече от желание да отделим подрастващите от смартфоните, а именно във връзка, в хода на която се установява трайно доверие между родители и деца.
Цялото интервю с Радостина Георгиева пред Ралица Стефанова гледайте във видеото.