Менталното здраве е незаменим компонент от превръщането на всяко дете в отговорна и емоционално стабилна личност.

Възможно е то да бъде подобрено с помощта на различни методи, един от които е менталната аритметика.

Какво всъщност се крие зад бързите математически действия и как да подкрепим менталното израстване на детето дискутираме с днешния ни гост в „Подкаст за здраве“. 

Коя е Радостина Георгиева? 

Тя е сертифициран психолог и консултант по междуличностни и групови взаимоотношения. Радостина Георгиева е и детски психолог. 

Снимка: bTV Media Group

От какво се състои менталното здраве? 

„То включва три основни компонента – психологическо, емоционално и социално благополучие“, казва Радостина Георгиева в „Подкаст за здраве“. „Важно е децата да разпознават и да успяват да владеят своите емоции“, добавя тя. Според нея не трябва да се пренебрегва и значението на тяхното обкръжение и по-точно – на подкрепящата ги среда както у дома, така и извън него. 

Съществен фактор, допринасящ за менталното развитие на детето, е качественото и пълноценно време, прекарано заедно с родителите. За съжаление, често улисани в ежедневните задачи, пренебрегваме ролята на този толкова важен компонент. 

Признаци, които насочват към проблеми в менталното здраве на децата са: 

  • затваряне в себе си;
  • проява на агресия;
  • липса на очен контакт;
  • нежелание за общуване;
  • нежелание за контакт с връстниците;
  • липса на желание за игра на открито;
  • липса на потребност да се храни и др. 

В тези случаи е препоръчителна консултацията със специалист.

Каква е ролята на менталната аритметика в развитието на децата? 

Менталната аритметика и специфичното сметало, което тя използва – абакус, все още са популярни в много държави и са заложени в масовото образование. Една от тези страни е Китай. 

 

Според Радостина Георгиева ключов за поддържането на вниманието на децата към материята е подходът на учителя. Често ученето се осъществява чрез различни форми на игра. По време на процеса детето придобива увереността, която му е необходима, за да продължи напред. 

На помощ в скоростното смятане идват и различни онлайн платформи, използвани с образователна цел. По време на занятията децата работят и с двете си ръце. По този начин те стимулират работата на всяко от двете полукълба в мозъка. 

Формулите, които децата научават, подпомагат както краткосрочната, така и дългосрочната им памет. 

Как да разберем, че детето предпочита дигиталния свят пред реалния и използва прекомерно електронните устройства? 

„Неизбежно е да запознаем децата си с технологиите, да ги въвлечем в този свят, но колкото по-късно настъпи този процес, толкова по-добре за децата“, казва Радостина Георгиева. „Когато детето стане по-изнервено – това е първият признак, който крещи, че трябва екранът да се спре. Има деца, които стават изключително изнервени и такива, които се затварят в себе си“, коментира проблема тя. 

Снимка: bTV Media Group

При наличие на подобни признаци, родителите трябва да ограничат или дори категорично да спрат употребата на дигиталните устройства. Понякога това се превръща в истинско предизвикателство, особено когато родителят активно използва своя смартфон пред детето. 

„Откъсването“ от екрана изисква време и замяна с различни полезни активности като разходки, спорт и разговори. Ако родителят посвети времето си на повече пълноценни съвместни занимания заедно с детето, той получава много възможности да го опознае и да подпомогне развитието му в областите, в които то се чувства наистина силно. 

Така процесът се превръща в нещо повече от желание да отделим подрастващите от смартфоните, а именно във връзка, в хода на която се установява трайно доверие между родители и деца. 

Цялото интервю с Радостина Георгиева пред Ралица Стефанова гледайте във видеото.