Трябва ли да се влачите до офиса с настинка? Или e по-добре да си вземете болничен? Има различни мнения по въпроса, защото е трудно да се намери баланс между кихащите и кашлящитe колеги и тези, които са здрави.
Проучване, проведено от Института за фирмено здравно консултиране (IFBG) в Германия, показва, че всеки втори служител, който се разболее, е в състояние да работи, пише немското издание Focus.
Практиката показва, че голям процент от хората са склонни да се обадят на шефа си или да му изпратят съобщение, че са болни. Така той си „затваря очите“ за липсата на служителя, без това да е оформено официално като болничен.
66% от анкетираните 1000 души са признали, че са се възползвали от това да се обадят или да изпратят съобщение на прекия си ръководител. Почти толкова (62%) пък били на мнение, че тази възможност допринася за увеличаване на броя на хората, които си остават вкъщи за ден или два.
В същото време мнозинството от анкетираните (68%) заявили, че им се е случвало да работят докато са били с настинка, защото им е досадно да ходят на лекар за да си вземат болничен.
Въпросът обаче тук e кога сме твърде болни, за да работим, и кога имаме нужда от болничен? Оказва се, че това не е лесен въпрос и на него не може да бъде даден еднозначен отговор.
Прагът на неработоспособност е индивидуален
„Някои хора изобщо не могат да работят, когато ги боли главата, а други – често имат леко главоболие, без това да им попречи, да изпълняват служебните си задължения“, казва Ралф Хирмке, главен изпълнителен директор на компанията по чиято поръчка е направено проучването.
Това се случва и при настинките. Има хора, които трябва да лежат в леглото и други, които не пропускат нито един работен ден, без значение от здравословното си състояние.
„Ако служителите идват на работа кашлящи и кихащи, това има преди всичко негативни последици. Оставането вкъщи е вид превенция – така няма да бъдат заразени останалите служители“, обяснява Ралф Хирмке.
Да отидеш в офиса или да останеш вкъщи?
Труден въпрос и още по-трудно решение. „Най-важното в случая е да се водите от това, кое решение би било най-добро за вас самите, за колегите ви и за работодателя“, обяснява Уц Никлас Валтер, ръководител на IFBG. Той допълва, че „за да направите това, е необходимо да се чувствате донякъде отговорни към всички“.
Валтер съветва да си зададем два въпроса, преди да решим, какво трябва да направим:
- Мога ли да заразя някого в офиса?
- Има ли вероятност да допусна грешки, докато работя?
Как се отнасят останалите към болния?
„Ако сте ръководител на екип, трябва да говорите с болния си служител“, препоръчва Ралф Хирмке. И допълва, че двамата (шеф и подчинен) могат да обсъдят симптомите и заедно да вземат решение за всеки конкретен случай. Проблем е, когато даден служител започне често да се извинява с това, че е болен, за да си остава вкъщи.
Но ако даденият служител наистина е болен, мениджърът може да измисли различни начини за подкрепа – като например да си направят общ видеочат с останалите от екипа и да му звъннат, за да го развеселят или просто да го подкрепят.
Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет. При въпроси относно вашето здраве, медицинско състояние или лечение, задължително се консултирайте с медицински специалист.