С над 230 000 пациенти, които вече могат да следят електронните си протоколи за скъпоструващи лекарства, Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) отбеляза нов етап в дигитализацията на здравната система. 

От 16 юни 2025 г. актуализираното мобилно приложение „еЗдраве“, дават на потребителите достъп до цялата информация за електронните протоколи, одобренията и текущите предписания на медикаменти.

 

Новата функционалност позволява на пациентите не само да виждат готовите си протоколи, но и да проследяват процеса на издаване, от подаването до одобрението. Това означава по-голяма прозрачност и възможност за проактивно участие в контрола върху изразходването на публични средства, посочват от НЗОК.

Какво се променя?

Нововъведението е логично продължение на мащабните усилия по дигитализация на лекарствената политика, които започват през 2023 г.

Тогава електронната система за подаване на протоколи е официално въведена от „Информационно обслужване“. До средата на 2023 г. хартиените протоколи са изцяло заменени, а одобрението на заявленията за скъпоструващи лекарства започна да отнема средно 85 мин., значително по-бързо в сравнение с предходната практика, при която се чака с дни.

 

 

През следващата година НЗОК надгради системата, като въведе известия чрез SMS и Viber. Пациентите получават уведомления за всяка промяна в статуса на своите протоколи, нови, одобрени, анулирани или с отказ. До началото на 2025 г. са изпратени близо 200 000 съобщения.

Събраните до момента данни са:

  • Над 231 000 електронни протокола
  • Медикаменти за над 1.635 милиарда лева
  • Средно 90 млн. лева месечни разходи за лекарства, отпускани чрез протоколи

Централизация на данните в НЗИС

Паралелно с мобилния достъп, от април 2025 г. тече и голям процес по прехвърляне на всички данни за имунизациите, помощни средства и протоколи от системите на НЗОК към Националната здравноинформационна система (НЗИС). Причината са промените в Закона за здравното осигуряване, влезли в сила през октомври 2024г.

 

 

Прехвърлянето ще приключи до 8 октомври 2025 г., а крайната цел е всички здравни данни на пациента, лекарства, имунизации, протоколи, да бъдат достъпни от едно място, в реално време.

Какво означава това за пациентите?

Новата функционалност дава на пациентите реален контрол върху собственото им лечение. Те вече могат да проследят всяка стъпка в процеса по издаване на протоколи, без да разчитат на посредници или посещения в РЗОК. 

 

 

С тази крачка се приближаваме към модела на дигитално ориентирано здравеопазване, в което пациентът е активен участник, а не просто получател на услуги.

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет. При въпроси относно вашето здраве, медицинско състояние или лечение, задължително се консултирайте с медицински специалист.